Saturday, February 20, 2010

mentaliti masyarakat malaysia masih lagi di takuk lama

Sepanjang percutian, banyak tempat telah saya pelopori.
Saya pergi ke satu tempat ke tempat lain untuk menyiapkan tugasan photo communication.
Tugasan yang memerlukan saya untuk menjelajah.
Walaupun tidak jauh mana saya jelajah,tetapi banyak yang dipelajari.
Kadang-kadang tempat yang dekat pun kita tidak pernah cuba jelajah,sibuk dengan tempat yang jauh-jauh.
Tetapi apa yang saya mahu tekankan kali ini adalah bagaimana rata-rata masyarakat Malaysia yang mentalitinya masih di takuk lama.
Ini kerana apabila saya berjalan di tempat-tempat umum membawa kamera dslr untuk mengambil gambar, ramai yang masih memberikan pandangan aneh.
Seolah-olah saya melakukan kesalahan.
Tidak kurang juga yang tersenyum dan tertawa kecil.
Paling teruk, pernah ada sekumpulan manusia yang menyindir dari jauh.
Saya menjadi hairan.
Bukannya saya berlagak hebat membawa kamera tersebut.
Ianya tugasan dan tanggungjawab saya.
Sama juga dengan orang yang menjadikan ia sebagai satu pekerjaan.
Ia adalah tanggungjawab dan tempat mencari rezeki.
Tetapi masyarakat Malaysia masih lagi memandang aneh.
Jika saya berada di California misalnya,
Saya percaya tidak seorang pun akan memberikan pandangan sebegitu.
Jadi saya dapat simpulkan bahawa masyarakat Malaysia sebenarnya masih ketinggalan Dari aspek pemikiran berbanding negara-negara membangun yang lain.

No comments:

Post a Comment