Thursday, February 11, 2010

Perjalanan ke kelas umpana permainan video

Pagi kelmarin aku memulakan perjalanan untuk ke kelas seperti biasa dengan menunggang motosikal.
Keluar awal pagi tu jadi bawak motor perlahan, tak perlu terburu-buru.
Aku menghidupkan enjin dan terus berlalu sambil mengucap Bismillah.
Tiba di jalan besar, aku bertarung dengan segala lori kontena,maklumlah jalan di pelabuhan.
Memang dipenuhi oleh lori-lori berbanding kereta dan kenderaan lain.
Sampai di flyover, tiba-tiba sekeping papan plywood terbang dari sebuah lori.
Sedikit lagi nak kena aku, nasib baik sempat mengelak.
Perjalanan diteruskan.
Ketika turun dari flyover, sebuah lori kontena depan aku tiba-tiba break kecemasan yang membuatkan kenderaan itu terseret jauh dan hampir melanggar kereta depan.
Mujur aku sempat break kecemasan juga. Nyaris-nyaris nak langgar belakang kontena terbabit.
Memang salah pemandu tersebut.
Pandu laju seperti berlumba ke lubang neraka.
Setelah memberi isyarat berbaur offensive yang patut kepada kontena terbabit, aku meneruskan perjalanan.
Harap-harap selepas ini tiada lagi kejadian tidak menarik.
Sangkaan aku meleset.
Tiba di Klang, sebuah lori Atlast memandu seperti sebuah ambulan yang sedang kecemasan.
Dan,dengan jalan di Klang dihiasi lubang pelbagai variasi dari segi saiz, kedalaman mahupun bentuk, aku hampir-hampir terjatuh lagi apabila terlanggar lubang gara-gara mengelak lori Atlast tersebut.

Perjalanan ke kelas diteruskan.
Di atas motor, aku berzikir serba sedikit daripada tidak buat apa-apa. Dapat juga pahala sedikit.
Tiba di hadapan Uitm, aku mengucap kesyukuran kerana selamat sampai.
Ketika mahu masuk pintu, pengawal keselamtan melemparkan pandangan sinis akibat motosikalku yang tidak mempunyai pelekat Uitm.
Aku terus memecut.Tiada mood untuk disaman hari ini.
Akhirnya sampai ke fakulti.
Aku meletakkan motosikal di mana yang patut dan terus berjalan ke kelas.
Susah juga rupanya mahu menimba ilmu

No comments:

Post a Comment